Tone Gellein, Kalle Hamm, Dzamil Kamanger:

Notes on Pasolini

2.–25.10.

Emilia_background

År 2012 möttes konstnärerna i Rom på residensen Circolo Scandinavio. De insåg att Pier Paolo Pasolinis arbete, på ett eller annat sätt, starkt hade påverkat var och en av dem. Idén att göra en grupputställning började ta form och de bestämde sig för att ställa ut 2015, exakt 40 år sedan mordet på Pasolini.

”Man kunde fylla bibliotek med allt det material som finns att läsa om Pasolini. Men vi har istället valt att blicka tillbaka på hans verk och reflekterat över varför de en gång i tiden varit så viktiga för oss och varför de fortsättningsvis känns relevanta. Avsikten var inte att göra en allomfattande analys av Pasolinis arbete. Istället består utställningen av fragmentariska anteckningar från våra individuella upplevelser och erfarenheter av att ha sett och läst hans arbete och av de partier som tilltalat oss på ett personligt plan.”

Tone Gellein har studerat sin långvariga dragning till Pasolinis arbeten, speciellt filmerna Teorema och Accattone som behandlar religiösa och politiska frågor. Dessa frågor gränsar till den konstärliga diskurs kring själen som tog form av Kandinsky, Leibniz och Deleuze. Pasolinis förmåga att arbeta parallellt med text och bild utgör en del av denna diskurs. Huvudkaraktären i filmen Accattone (tiggaren) pekar tydligt på var Pasolini står både politiskt och konstnärligt: Användandet av icke-skådespelare, det poeteiska ramverket och presentationen av en drömvärld. Återskapade scener ur båda filmerna visas som video och fotografier.

Kalle Hamm fattade intresse för Pasolinis homosexualitet och hur den påverkat hans karriär och hur den förekommer i hans tidiga texter och hans sista halvfärdiga verk. Hamm visar ett nytt videoarbete baserat på Pasolinis tidiga brev samt en tecknad karta över Sodom, staden som Pasolini beskrev i sina sista texter.

Dzamil Kamanger delar Pasolinis intresse för minoritetsspråk och erfarenheter av utanförskap. Genom sin egen personliga historia identifierar sig Kamanger starkt med dessa. Han ställer ut vävar gjorda med glaspärlor, som är baserade på omslag till Pasolinis poesibocker och på stillbilder från hans filmer.

Utställningen stöds av:
Kulturkontakt Nord
Kone säätiö
Centret för konstfrämjande
Scuola Internazionale di Grafica, Venice

Tack:
Beate Juell
Hans Erik Raustøl
Atopia film/video, Norge
Edwina Goldstone
Ray Langenbach
Egle Oddo
Circolo Scandinavo, Rom
Centro Studi Pier Paolo Pasolini, Casarsa della Delizia

Gångna program

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008