Maria Duncker:

Hevonen on Häst

15.11.–22.12.

 

Sinne har glädjen att bjuda in Maria Duncker och att visa hennes separatutställning Hevonen on Häst.

Vid tio års ålder odlade hon morötter åt sin kommande häst. Men hon skulle ännu få vänta i fyrtio år på att den hästen skulle bli verklighet. De senaste åren har Maria Dunckers vardag varit ett liv vid stallet och i utställningen Hevonen on Häst tar hon fasta på den stämning och den energi som livet med hästarna för med sig. Med en femkanalig videoinstallation bestående av korta loopar, presenningstyger och musik bygger hon upp en drömlik och intim helhet i galleriet.

När man nämner Maria Duncker är det många som lyser upp och börjar tala varmt om henne och hennes konst. Hon har en naturlig spontanitet som verkar tala till oss, med intressanta observationer och absurda kombinationer komponerar hon humoristiska och fantasifulla verk som känns enkla att ta till sig. Av gamla butiksplastpåsar har hon sytt folkdräkter, hon har skjutit ner solen med hagelbössa och animerat träd, grönsaker och stenar och filmat hägringar ute i skärgården. Till och med hennes paketbil har varit del i många av hennes projekt och den har bland annat fått fungera som en mobil camera obscura, som en scen för en orkester bestående av puttrande kilju-jäskärl och som en walk-in smörgåstårta. När man 2010 sprängde och bröt sten för den nya lasthamnen i Nordsjö använde Duncker sprängstenen till att göra en serie stora stentroll som nu står vid Sundholmens gamla kraftverk. Utöver sin egen produktion har Duncker varit mycket aktiv och fungerat som medlem i olika typer av kollaborationer inom dans, musik och performance, med bland annat dansarna Anne Hiekkaranta och Vera Nevanlinna.

Kärnan i Dunckers konstnärliga arbete är att komma åt och förmedla en frihetskänsla. Hon går runt och förbi normer och regler och hennes arbetsmetod bygger långt på intuition, smidighet och snabbhet. Processen är ofta kort och intensiv. Utställningen Hevonen on Häst bibehåller Dunckers karaktäristiska lo-fi utryck med korta filmsnuttar och ett lekfullt sinne för detalj och rytm. Men själva arbetsprocessen skiljer sig denna gång genom att den varit lång och sökande. Med hästarna är det viktigt att lystra, att bygga upp ett förtroende och en relation. Samtidigt är det en utmaning att arbeta med ett material som mer eller mindre är en inblick in hennes privata liv och ett dokumentärt dagboks-kollage.

Naturen har alltid haft en central roll i Dunckers konst. Med kamera har hon dokumenterat observationer och fenomen som fascinerat henne. I arbetet med hästarna blir hennes position annorlunda – här har hon tagit på sig en mer aktiv roll. Duncker har arbetat med den kommunikation och vänskap som finns mellan henne och djuren för att komma åt ett material som talar till henne och som samtidigt gör rättvisa åt den gemenskap och det ömsesidiga utbyte som hon vill lyfta fram. Filmmaterialet är ett myller av korta filmsnuttar som projiceras på transparenta presenningar som är uppspända i rummet och som bildar ett sorts landskap i vilken betraktaren kan röra sig och hitta intressanta vinklar, bildpar och överlappningar. De olika projektionerna är inte i synk utan de är alla fristående fragment som kommunicerar med varandra i en fri kaotisk rytm. Tuomo Puranens musik binder ihop denna pulserande helhet.

Markus Åström
Curator

 

Titeln Hevonen on Häst kommer från en ramsa i Suomen kielen alkeet, en lärobok i finska skriven av Harry Streng utgiven av Söderström & Co 1937.

 

Läs här om Hevonen on Häst konstverkstäder med rörelse för förskole- och dagisgrupper 

 

MARIA DUNCKER
Maria Duncker (f. 1963) arbetar och bor i Helsingfors. 1985-88 studerade hon keramik på Konstindustriella högskolan in Helsingfors. År 1992 utexaminerades hon magister från skulptur avdelningen samt från avdelningen för tid och rum på Bildkonstakademin i Helsingfors. Hennes konst har visats på bland annat Kluuvi galleriet, Imamin Keinutuoli (HKI), Kiasma – Museet för nutidskonst, Finlands fotografiska museum, Wäinö Aaltonen museet, Amos Andersson museet, WhiteBox, New York, USA, Nordens hus i Reykjavik, Island och Kumu, Tallinn, Estland.

Hennes filmer har visats på diverse festivaler t.ex. Oulu Music Video Festival, Tampere Film Festival, Savonlinna International Nature Film Festival, Cologne International Women`s Film festival, International Film festival Rotterdam och VideoEx Festival, Zürich. Hon var nominerad för Ars Fennica priset 2008. Hennes verk ingår i följande samlingar: Helsingfors stads konstmuseum HAM, Finlands Nationalgalleri (Kiasma), Amos Rex, Ålands konstmuseum och Kuopio Konstmuseum. Hennes senaste separatutställning Evergreen visades 2012 på XL-Artspace i Helsingfors.

Konstnären vill tacka Viva, Inga Suutari-Jääskö, Rokis, Linda Heiskanen, Gallu, Urpu Rossi, Tuomo Puranen, Marjo Levlin och Maija Blåfield.

 

Bild: Stillbild från videoverket Hevonen on Häst.

Gångna program

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008