Flis Holland

6.2.–1.3.

Holland_galleri

 

Flis Holland arbetar med den tvångsmässiga fixeringen av att återvända till platser som ej längre är fysiskt tillgängliga. Och hur dessa platser, som blivit en del av vårt undermedvetna, påverkar vår dagliga växelverkan med vår urbana miljö. Genom att använda sig av miniatyrmodeller i sina fotografier återvänder Holland i publikens sällskap till bestämda platser. Men återkomsten till dessa ställen och att enbart se sig omkring utan ha möjligheten att interagera med omgivningen skapar en obehaglig upplevelse som påminner om en traumatisk dröm eller något spöklikt.

Till denna utställning har Holland gjort två serier med fotografier som presenteras i ringar hängande likt takkronor från galleriets tak. I varje ring är ett antal individuella tittlådor monterade. I den första serien av fotografier finns en kopia av Sinne och en förlängning av själva utställningen. När du ser in i dessa tittlådor befinner du dig igen utanför galleriet, tittandes in genom galleriets fönster med blicken fixerad exakt på den punkt du nu står. Förutom att du i denna version har försvunnit, har ringarna flyttat på sig till ett läge där det är omöjligt att använda dem och hela galleriupplevelsen löser upp sig.

I den andra fotoserien gör Holland ett återbesök i foajén av en tom lägenhet. En heltäckande William Morris matta, beige tapet som lossnar i kanterna och en dörr med frostat glas. Detta hem har återkommit i Hollands arbete. Ett vanligt hem som vi kan lätt relatera till och i vilket vi kan finna ro. Men det händer något när Holland dikterar bildflödet. Precis när du börjar känna dig bekväm i scenen, sätter hon in svarta rutor och panoreringen börjar om från början; denna gång är den lite annorlunda. Luften känns plötsligt tung och en obekväm känsla kommer krypande. Du har fastnat mitt i en repetitiv minnessekvens. Du bestämmer dig för att ta skydd bakom en dörr, och du tittar försiktigt ut.

Vid första anblicken ter sig bilderna oskyldiga och lekfulla, men sakta växer det fram en stark känsla av disciplin och makt i arbetet. Inte enbart på grund av de rumsliga förskjutningarna eller de händelser de ger sig ut för att dokumentera, utan också på grund av att Hollands ytterst kontrollerade kameraarbete. Genom linsen leder hon in publiken att gå ner längs stigar som inte delar på sig. Du hamnar in i en narrativ loop som likt ett avlägset minnesfragment spelas upp om och om igen, en obehaglig rundgång i vilken du bevittnar din egen maktlöshet.

Flis Holland är hemma från Newcastle England och utexaminerad bildkonstmagister från Universitetet i Leeds. Sedan 2011 har hon bott Helsingfors och att arbeta med sin doktorsavhandling på Bildkonstakademin, för vilken hon erhållit ett stipendium från Koneen Säätiö.

Markus Åström

Gångna program

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008