Tone Gellein, Kalle Hamm, Dzamil Kamanger:

Notes on Pasolini

2.–25.10.

Emilia_background

Näyttelyn taiteilijat tapasivat vuonna 2012 Roomassa, Circolo Scandinavon residenssissä. Pian he huomasivat, että Pier Paolo Pasolinin tuotannolla oli ollut heihin kaikkiin suuri vaikutus, kullekin omalla tavallaan. Syntyi ajatus yhteisnäyttelystä. Ajankohdaksi valikoitui vuosi 2015, jolloin Pasolinin murhasta tulee kuluneeksi 40 vuotta.

”Pasolinin tuotannosta on kirjoitettu kirjastoittain teoksia. Halusimme kuitenkin palata alkuperäisten teosten äärelle ja pohtia, miksi hänen teoksensa olivat aikoinaan meille merkityksellisiä ja mikä tekee niistä edelleen ajankohtaisia. Näyttelyn tarkoitus ei ole kaiken kattava analyysi Pasolinin tuotannosta, vaan enemmänkin fragmentaarisia muistiinpanoja kunkin omakohtaisista kokemuksista Pasolinin teosten äärellä.”

Tone Gellein on tutkinut pitkäaikaista viehtymystään Pasolinin teoksiin erityisesti Teoreemaan ja Accattoneen, jotka käsittelevät uskonnollisia ja poliittisia kysymyksiä. Nämä aiheet lähenevät Kandinskyn, Leibnizin ja Deleuzen käymiä taiteellisia ja filosofisia keskusteluja sielusta, henkisyydestä ja niin edelleen. Pasolinin kyky työskennellä rinnakkain tekstin ja kuvan kanssa muodostavat osan tästä keskustelusta. Accattonen (suom. kerjäläinen) päähenkilö on merkittävä näkökulma Pasolinin taiteellisessa ja poliittisessa ilmaisussa: ei-näyttelijöiden käyttö, poeettinen rajaus ja johdanto unimaailmaan. Uudelleenkuvatut kohtaukset molemmista elokuvista on toteutettu valokuvan ja videon avulla.

Kalle Hamm kiinnostui, kuinka Pasolinin homoseksuaalisuus on vaikuttanut hänen uraansa sekä miten se ilmenee hänen nuoruuden kirjoituksissaan sekä viimeisissä kesken jääneissä teoksissaan. Hamm on tehnyt videoteoksen, joka perustuu Pasolini nuoruuden kirjeisiin sekä piirtänyt Sodoman kartan, jonka Pasolini kuvaili viimeisiksi jääneissä teksteissään.

Dzamil Kamanger jakaa Pasolinin kiinnostuksen vähemmistökieliin sekä irrallisuuden ja vieraantuneisuuden kokemuksiin, joihin hän samaistuu vahvasti oman henkilöhistoriansa kautta. Esillä on uusia helmikudontateoksia, jotka pohjautuvat Pasolinin runokirjojen kansiin sekä filmistilleihin.

Näyttelyä ovat tukeneet:
Pohjoismainen kulttuuripiste
Koneen säätö
Taiteen edistämiskeskus
Scuola Internazionale di Grafica, Venetsia

Kiitokset:
Beate Juell
Hans Erik Raustøl
Atopia film/video, Oslo
Edwina Goldstone
Ray Langenbach
Egle Oddo
Circolo Scandinavo, Rooma
Centro Studi Pier Paolo Pasolini, Casarsa della Delizia

Mennyt ohjelma

2017

2016

2015

2014