Viimeinen
viikko

Nina Katchadourian:

The Recarcassing Ceremony and Seat Assignment

14.6.–25.8.

Pro Artibus -säätiön kesän 2019 taiteilija on Nina Katchadourian

Nina Katchadourian (1968) on yhdysvaltalainen taiteen moniosaaja, jonka edellinen näyttely Suomessa nähtiin vuonna 2006 Turun taidemuseossa. Suomi on taiteilijalle jo lapsuudesta lähtien jokakesäinen lomanviettopaikka, sillä hänen perheensä viettää kesiään Porvoon saaristossa. Viime vuosina Katchadourianin teoksia on ollut esillä muun muassa Venetsian biennaalessa 2015 Armenian paviljongissa ja hänen teoskokonaisuutensa Curiouser kiersi Yhdysvaloissa vuosina 2017-2018.

Tänä kesänä äitinsä puolelta suomenruotsalainen Nina Katchadourian esiintyy sekä Sinnessä että Galleria Elverketissä levittäytyen näin Pro Artibus -säätiön molempiin näyttelytiloihin. Hänen näyttelynsä esittelee kaksi erilaista teoskokonaisuutta. Sinnessä on esillä The Recarcassing Ceremony (2016) ja Galleria Elverketissä taas Seat Assignment (2010-).

The Recarcassing Ceremony (2016) on omaelämäkerrallinen teos, joka liittyy taiteilijan ja hänen veljensä Kain lapsuuden leikkeihin Porvoon saaristossa. Teoksen äärellä seuratessa lasten luomia kuvitteellisia seremonioita on helppo yhtyä saksalaiskirjailija Friedrich Schillerin ajatukseen leikistä taiteen edeltäjänä, joka näyttää sen miten kuvittelukyky ja eläytyminen ovat taiteenkokemiselle välttämättömiä.

Seremoniassa mereen hukkuneet Playmobil-hahmot Matti ja Steven Båtsman tuodaan erilaisin rituaalein takaisin elämään. Teos kertoo vivahteikkaasti lapsen luovuuden rajattomuudesta, katastrofien kiehtovuudesta ja on omiaan herättämään kokemuksen siitä, miten monivivahteisia ja yllättäviä asioita voidaan käsitellä leikeissä. Teoksen tekee erityisen poikkeukselliseksi sen, että sen ääniraita on alkuperäinen lapsuuden aikainen nauhoitus ja täten taiteilijan ensimmäisiä yhteistyöprojekteja.

Seat Assignment (2010-) on sarja teoksia valokuvan, videon ja äänen muodossa. Kaikki teokset on tehty matkapuhelimen kameraa hyödyntäen ja niissä on käytetty kaikkea sitä mitä käsien ulottuvilla on. Perusperiaate on ankara: taiteilija käyttää vain lennolla mukana olevia esineitä ja tarvikkeita. Teokset ovat saaneet alkunsa lentomatkoilla, sillä Katchadourian päätti hyödyntää käytettävissä olevan ajan ja tekevänsä taidetta rajoittavista olosuhteista huolimatta.

Vuonna 2012 Lavatory Self-Portraits in the Flamish Style -sarjasta tuli Internet-hitti, kun sekä Guardian että Huffington Post julkaisivat teoksista kuvia. Flaamilaista muotokuvaa mukaelevissa valokuvissa Katchadourian loi itselleen pitsikauluksia ja päähineitä esimerkiksi käsipyyhkeiden, wc-istuinsuojien ja kertakäyttömukien avulla. Seat Assignmentin kuvien aiheet kommentoivat myös lentämiseen liittyviä ilmiöitä, kuten nopeutta, ahtautta ja onnettomuuksien uhkaa. Sarja näyttää myös hyvin sen, miten taiteilija löytää yllättävistä asioista ja olosuhteista valtavasti mielenkiintoista sisältöä.
Kesän näyttelyiden myötä on mahdollista tutustua Katchadourianin uudempaan tuotantoon ja samalla havaita, miten käsitetaide voi olla elämyksellistä ja humoristista ja pitää silti kiinni älyllisestä oivaltavuudestaan. Taiteilijana Nina Katchadourian on omaperäinen, -elämäkerallinen sekä tavattoman monipuolinen.

Nina Katchadourian valmistui kuvataiteen maisteriksi University of Californiasta vuonna 1993. Suomessa taiteilijan teoksia on nähty muun muassa yksityisnäyttelyssä Turun taidemuseossa vuonna 2006 ja Pro Artibus -säätiön tuottamassa Syner, Sights, Näkyjä -näyttelyssä Tammisaaressa vuonna 1998. Hänen teoksiaan on ollut näytteillä laajasti Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Hän asuu ja työskentelee sekä Brooklynissä New Yorkissa että Berliinissä.

FT Juha-Heikki Tihinen

Kuva: Nina Katchadourian, stillkuva teoksesta The Recarcassing Ceremony (2016)

Mennyt ohjelma

2019

2018

2017

2016

2015

2014