Jenni Toikka:

CIRCLE

3.–27.3.

Toikka_1280

Galleria on pitkänä perjantaina suljettu.
Pääsiäisviikonloppuna normaalisti auki.

Jenni Toikka (1983) esittää uusimman videoteoksensa Sinnessä. Teoksen muodollisena aiheena on ampumahiihto, jonka urheilusuoritus muuttuu katsomiskokemuksen myötä abstraktiksi liikkeeksi. Taiteilija kirjoittaa itse seuraavasti: ”Alkusysäys videoteokselleni oli televisiosta nähty ampumahiihtokilpailu. Pidin lajin visuaalisuudesta ja siitä, miten sen voi rinnastaa kuvataiteeseen. Lisäksi ampumahiihtäjän hyvä kilpasuoritus tuntui yllättävästi vastaavan psykologisesti oman taiteellisen työskentelyni flow-tilaa.”

Taiteilija kertoo lisää videoteoksensa työstämisestä: ”Videon päähenkilö on 19-vuotias ampumahiihtäjälupaus Erika Jänkä, jonka harjoittelua seurasin syksystä 2014 kevääseen 2015 saakka. Teos on kuvattu Hämeenlinnassa Ahveniston moottoriradalla talven 2015 aikana. Kuvauspaikan visuaaliset elementit, kuten esimerkiksi valko-siniset metalliaidat, asfalttiin maalatut merkit ja numerotaulut loivat mahdollisuuden kuvata urheilusuorituksen sekä psykologista että visuaalista puolta.” Nyt lähtökohtina olleet paikka ja hiihtäjä ovat muuttuneet Toikan teoksessa materiaaliksi ja kadottaneet yksilöllisyytensä.

Teos on neuvostovenäläisten elokuvien tässä päivässä elävä sukulainen, sillä Toikka taitaa montaasin, eli nopeiden otoksien sarjoittamisen, keinot. Liike ja kuvasommitelmat näyttävät urheilusuorituksien ja -kenttien muodollisen kiehtovuuden ja paljastavat kilpaurheilulajin mentaalisen maailman. Hiihdon ja ammunnan nopeatahtinen vuorottelu yhdistyvät abstraktiin ja valkoiseen lumimaisemaan, jota punaiset liput ja sinivalkoiset aidat kommentoivat.  Maalitaulut saavat arkisen käyttöyhteydensä lisäksi suhteen abstraktin taiteen ja muuhun visuaaliseen historiaan.

Teoksessa on kehämäinen rakenne ja palaamme lopussa maaliin, mutta matka on jättänyt jälkensä mieliimme. Toikan video on kuvamuodoltaan kapea suorakaide, joten sen ulkopuolelle rajatuva alue, on meille tuntematonta materiaalia, mutta tunemme sen läsnäolon. Näkymätön painaa tällöin jälkensä näkyvään. Taiteilija mieltää uuden teoksensa rinnakkaiseksi vuonna 2009 valmistuneelle Sovitukselle. Uusi teos on niukkaeleisempi ja siinä ei esiinny symbolisia yksityiskohtia, jotka toimivat vieraannuttamisefekteinä. Molemmat ovat kuitenkin esimerkkejä siitä, kuinka Toikka luo elokuvallisen maailman. Hänen teoksensa synnyttävät vahvoja mentaalisia kokemuksia, jotka perustuvat enemmän teoksen monitasoiseen rakenteeseen kuin juonen käänteisiin.

Teoksessa elokuvallisuus on oma itsenäisenä todellisuutensa ja kertoo siitä, miten visuaalinen kokemus pysäyttää meidät ja vie meidän psyykkisesti toisaalle, ja luo oman maailmansa. Toikan kuvasto merkitsee miellemme ja olemme katsomiskokemuksen myötä sen vaikuttamia. Teos on leikattu toimintaelokuvan tavoin ja lopussa katsoja voi kokea itsestään riippuen puhdistuvansa, tai raukeuden tunteen, tai jopa anteeksiannon. Kuvat ovat liikkuneet mielemme lävitse ja puhdistuminen on tapahtunut meissä. 

Jenni Toikka (s. 1983 Helsingissä) on valmistunut Kuvataideakatemista vuonna 2012. Ennen kolmatta yksityisnäyttelyään Sinnessä hänellä on pitänyt näyttelyn niin Kluuvin Galleriassa kuin Forum Boxissa. Toikan videoteoksia on esitetty useissa kansainvälisissä ryhmänäyttelyissä ja festivaaleilla. Sovitus -videoteos palkittiin Start Point-näyttelyssä Tšekin tasavallassa. Taiteilijan teoksia on Nykytaiteen museo Kiasman, Kuvataideakatemian ja Saastamoisen säätiön kokoelmissa.  Lähitulevaisuudessa taiteilija työstää Leena Nion ja Taneli Rautiaisen kanssa julkisen teoksen Espoon uuteen sairaalaan. 

Juha-Heikki Tihinen

http://jennitoikka.blogspot.fi

Mennyt ohjelma

2017

2016

2015

2014